9 روش موثر برای بازاریابی بیزنس های خدماتی در مناسبت ها و ایام خاصارسال شده توسط در 4 مرداد 1399


9 روش موثر برای بازاریابی بیزنس های خدماتی در مناسبت ها و ایام خاص

مسعود امیرکبیری

در مناسبتهای مختلف اعم از عیدهای مختلف، ایام عزاداری و غیره، معمولا بیزنس هایی که محصول محور هستند، افزایش خوبی در فروش خود دارند. این موضوع مخصوصا در بازار عید نوروز بسیار مشهود است. ولی، کسب و کارهای خدماتی و سرویس محور هم، با روشهای بازاریابی موثر، میتوانند به سود آوری خوبی دست یابند. هرچند، باید به این نکته ظریف توجه کرد که برخی مناسبتها با هم تفاوت جدی دارند، و این تفاوت ها در نوع خدمات، خود را نشان خواهند داد، مثلا قالب خدماتی که در ایام محرم معمول است، با قالب خدمات عید نوروز بسیار متفاوت خواهد بود. این نکته در خصوص انتخاب نوع خدمات و نوع ارائه آن بسته به شرایط حاکم صحیح است، اما، از دیدگاه بازاریابی و روشهایی که برای فروش خدمات مطرح است، تفاوت چندانی نداشته و با کمی تفاوت قابل اجرا خواهد بود. در ادامه به چندی از این روشها میپردازیم:

  1. به خدمات خود، ساعات پاداشی و بیشتر، علاوه کنید: بهتر است به جای تصمیم عجولانه برای دادن تخفیف، از ساعات بیشتر استفاده کنید. یعنی برای همان قیمتها، درصدی به میزان ساعات سرویس خود اضافه کنید. حتی این روش برای فروش پکیج ها و بسته های گران تر شما هم میتواند سودمند باشد. بعنوان مثال برای یک سرویس بیست ساعته، در ایام عید یا مناسبت خاص، بیست و پنج ساعت را با همان قیمت در نظر بگیرید.
  2. محتوای مفید داشته باشید: در ایام خاص و مناسبتها، بسیاری از سرورها، خطوط تلفن، خدمات اینترنتی و غیره دچار مشکل شده و به علت حجم بالای تقاضا، به درستی کار نمی کنند. لذا قبل از بروز این مشکلات، آمادگی لازم را کسب کنید. یک روش، تولید محتوای مفید و ارزشمند در طول ایام سال است تا به این ترتیب، مشتریان شما و مخاطبان شما برندینگ دهن به دهن مناسبی برایتان انجام دهند.
  3. تعداد کارکنان کافی، برای پاسخ دهی مناسب داشته باشید: حتما اطمینان حاصل کنید که تعدا نفرات کافی برای پاسخ دهی مناسب و شایسته به مشتریان دارید. این مشکل معمولا در بازار شب عید بسیار مشهود بوده و اکثرا خاطرات تلخی را برای مشتریان رقم میزند، که این تجربه تلخ در بازار رقابتی امروز به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. توجه داشته باشید که، کارمند خسته یا کلافه ایی که برخوردی بد و نادرست با مشتری شما میکند، دقیقا به اعتبار و موفقیت آینده ی برند شما لطمه میزند. پس، بسیار هوشمند باشید.
  4. دواطلب شده و کارهای خیرخواهانه انجام دهید: در مناسبتهای مختلف، معمولا به میان مردم و مخصوصا اقشار ضعیف رفتن و کمک کردن، در فرهنگ و عرف ما معمول است. این کار منافع بیزنسی هم برای شما دارد، چراکه در یک جمع خیرخواه و پر انرژی قرار گرفته اید، که بسیاری از ارتباطات ممکن است شکل گرفته و مشتریان جدیدی پیدا کنید.
  5. مسابقه برگزار کنید: در مناسبت های خاص، میتوانید مسابقاتی برگزار کرده و به برنده آن به طور رایگان خدمات خود را ارئه کنید. مسابقه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، و دیگران را تشویق کنید تا دوستان و نزدیکان خود را هم وارد مسابقه کنند. این حرکت، در مدت زمان کمی سر و صدای خوبی به نفع شما به پا خواهد کرد.
  6. شراکت کنید: این روش مخصوصا برای بیزنسهای کوچک میتواند جالب باشد، بدین ترتیب که در ایام خاص با یک یا دو رقیب خود شراکت کرده و سعی کنید تا یک پکیج خدماتی خوب و جذاب را به مشتریان ارائه دهید. البته این شراکت میتواند با بیزنس هایی انجام شود که هم پوشانی کاری با شما نداشته و حتی مکمل خدمات شما باشند.
  7. کوپن بدهید: وقتی خرید عید و مناسبت ها پیش می آید، اکثرا افراد به دنبال تخفیف ها و شرایط ویژه فروش هستند. لذا در این مواقع میتوانید کوپن های تخفیف، تسهیلات ویژه و خدمات جایزه دار و غیره ارائه کنید. با این روش، مشتریان رقبا را هم میتوانید جذب کنید.
  8. سفیران برند درست کنید: در عیدها، بسیاری افراد حال و هوای عیدی دادن و گرفتن دارند. در این حال و هوا، شما هم میتوانید برای تعدادی از مشتریان خود، خدمات خوب و با کیفیت را رایگان انجام داده، و آنها را به سفیری برای برند خود و بیزنس خود تبدیل کنید. در دوران تعطیلات، و معاشرتهای خانوادگی و دوستانه، حرف و تعریف شما حتما پیش خواهد آمد. از طرف دیگر، وفا داری مشتری های شما افزایش خواهد یافت.
  9. پکیج مخصوص ارائه دهید: اگر دم عید است، فکر کنید که نیازهای مخصوص مشتریان شما چه خواهد بود، و بر طبق آن پکیجی ترتیب دهید. مثلا یک آرایشگاه میتواند ترکیبی از خدمات روزمره و ویژه ارائه داده و در کنار آن چایی و شیرینی هم سرو بکند.

مقالات

بازاریابیبیزنسشبکه_اجتماعی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *