کنسل نکنید!ارسال شده توسط در 4 مرداد 1399


کنسل نکنید!

مسعود امیرکبیری

 

آیا موارد ذیل به نظرتان آشنا می آید؟ یک پیام صوتی که به شما میگوید پیغام خود را بگذارید در اسرع وقت به شما جواب داده خواهد شد، اما جوابی حاصل نمیشود. یا پیامکی که در جواب تماس به فردی دریافت میکنید که میگوید فعلا در جلسه است و نمیتواند با شما صحبت کند و در اسرع وقت با شما تماس خواهد گرفت، ولی خبری نمیشود. یا شاید قولی که خود شما به یک مشتری میدهید که بعد چند روز جلسه مشترک بگذارید، ولی در لحظه آخر کنسل و لغو میکنید.

شاید یکی از علت های این رفتار این است که ما نمیخواهیم دیگران را ناراحت کنیم و به آنها نه بگوییم، شاید به نظرمان بله گفتن، راحت تر از نه گفتن است. در همان لحظه بله را میگوییم و زمانی که به واقعیت کاری و میزان مشغله مان پی میبریم، نهایت با یک معذرت خواهی کارها و قرارها را کنسل میکنیم. گاهی هم این لغو کردن، بعلت آن است که دقیقا نمیدانستیم که کارها چقدر طول میکشد و از زمانبری امور آگاه نبودیم.

شاید به نظر خودمان، کنسل کردن، کاری معمول و روتین، در جریان کسب و کار باشد. ولی اگر از زاویه اطمینان نگاه کنیم، قضیه کمی متفاوت میشود. وقتی شما قرار و مداری را خودتان بطور دلخواه و داوطلبانه تنظیم میکنید،  وسپس خودتان هم آن را کنسل میکنید، آن وقت به طور قابل تاملی از وجهه مورد اعتماد بودن شما کاسته میشود. از طرفی، حساب کنید که بعضا تنها در مدت کمی مانده به موعد مقرر، این کنسل کردن اتفاق می افتد، و عموما از طریق پیامک، و بدون دلیلی روشن و واضح است. تنها اظهار تاسف یا شرمندگی در یک پیامک یا حتی مکالمه، چیزی را بهبود نمی بخشد. در این میان، حس و حال، و ارزیابی فرد مقابلتان را از شرایط و از خودتان تصور کنید، که قطعا جالب نخواهد بود.

همانطور که در زندگی شخصی پیامدهای طبیعی برای امور وجود دارد، در زندگی کاری هم همینطور است. عمل به تعهدات نشانگر بلوغ و پختگی فرد است. کارکنانی که وظایف شان را تمام نمیکنند، و یا با دیرکرد یا با کیفیت پایین به انجام میرسانند، و یا اینکه خودشان همیشه دیر میکنند و در جلسات و قرار مدارها غیبت دارند ویا آنها را کنسل میکنند، به شرکت و همکاران خود آسیب رسانده و به کارفرمای خود نیز ضرر میزنند.

از طرفی، چون این عادات بسیار همه گیر و معمول شده است، برخی با آن اخلاق ها وارد نقشهای مدیریتی و رهبری میشوند، که در نتیجه این عادات در محیط کار تقویت شده و سریعا به دیگران هم تسری پیدا میکند. در چنین شرایطی بسیار سخت است  که از کارکنان خود انتظار تعهد داشته باشید، در حالی که خودتان آن قید و بند ها را ندارید. وقتی خودتان قابل اعتماد نباشید، نمیتوانید رفتار اطمینان بخش از دیگران بخواهید.

اگر قول و قرارهای محدود و معینی داشته باشید، و فقط مقید به تحویل آن تعهدات باشید، از استرس کاری تان بسیار کاسته خواهد شد. و نیز، در طول زمان به زمان انجام دقیق کارها تسلط پیدا کرده و تخمین های دقیقی از زمان و نحوه انجام کارها و امور خواهید داشت، که در نتیجه، قول و قرار هایتان هم بسیار بهتر خواهد شد. از طرفی، همکاران، مشتریان، کارکنان و غیره، خواهند دانست که تعهد شما قابل اعتماد است، و اعتبار شما خواهد افزود. اگر سخت تان است که نه بگویید، نه گفتن را یاد بگیریید و تمرین کنید، تا بله گفتن هایتان اعتبار لازم را داشته باشند.

مقالات

کسب_و_کارکنسل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *