وقتی کارآفرین ها، استارت آپ خود را فلج میکنندارسال شده توسط در 4 مرداد 1399


وقتی کارآفرین ها، استارت آپ خود را فلج میکنند

مسعود امیرکبیری

 

میکرو مدیریت، یا مدیریت ریز و ذره بینی (Micro-Management)، در هیچ بیزنس، شرکت و مجموعه ایی کارنامه موفقی نداشته است، همچنین در استارت آپ ها اشتباهی مهلک است.

در ابتدای کار، استارت آپ ها عموما حقوقی کمتر میپردازند، و همچنین مزایای کمتری هم به کارکنان خود در مقایسه با شرکتهای متدوال اختصاص میدهند. با این همه، استارت آپ ها در جذب متخصص های مورد نیاز خود موفق عمل کرده و محیطی بسیار مساعد برای یادگیری و توسعه دارند. ولی وقتی که موسس و کارآفرین شرکت از رویکرد مدیریتی ذره بینی (Micro-Management)، استفاده میکند، چه اتفاقی میافتد؟ این کار میتواند انگیزه ها و رشد بیزنس و حتی در زمانی کم خود استارت آپ را از بین ببرد.

در طرف متضاد میکرو مدیریت، توانمند سازی قرار دارد که نتایج بسیار ممتازی خواهد داشت. بعنوان مثال، استارت آپ بازی ژاپنی به اسم بانک نوآوری (Bank of Innovation)، از سال 2013 میلادی تا 2014، از تعداد 80 نفر کارمند به 200 نفر رشد کرد. مدیریت ارشد با استفاده از توانمد سازی طیف گسترده ایی از افراد توانست به این موفقیت دست یابد. مدیریت به افراد تازه استخدام شده در داخل تیمهایشان مسئولیت های بزرگ سود ده یا ضرر ده را واگذار کرد. این سطح از انگیزش و روحیه کارآفزینی باعث پیشرفت آنها گردید. همچنین باعث شد تا مدیران ارشد نفرات با استعداد و خبره را تشخیص داده و آنها را به پست های بالاتر ارتقاء دهند.

وقتی که استارت آپ ها توسط میکرو مدیرها اداره میشوند، سه مشکل عمده سر راه بیزنس قرار میگیرد؛ اول: کارآفرین های میکرو مدیر، به سختی میتوانند شرکت خود را توسعه و گسترش دهند. عدم توانمند سازی در نهایت باعث ضعف های تصمیم گیری شده و در نتیجه از سرعت اجرایی کردن کارها خواهد کاست و بدین ترتیب عامل مهمی در توسعه، خدشه دار خواهد شد. از طرفی، چنین ضعف هایی باعث بوجود آمدن رویکرد مبارزه با بحران میشود، که در آن مشکلات کوچک به سرعت بزرگتر از آنچه که هست به نظر آمده و لذا توجه و منابع بیشتری ر ابه خود اختصاص خواهد داد. در نهایت، به مسائل و تصمیمات سطح بالا، بی توجهی شده و توسعه معلق میماند.

دوم: میکرو مدیریت، متخصصان را فراری میدهد. عموما کسانی که به استارت آپ ها جذب میشوند، میخواهند تا چیزی بسازند و جزوی از یک جریان بزرگ باشند. میکرو مدیرها نمیتوانند افراد سطح بالا را حفظ کنند مخصوصا نفرات خلاق را، در حالی که خلاقیت عنصری حیاتی است.

سوم: زمان اختصاص یافته به میکرو مدیریت در حقیقت زمانی است که باید کارآفرین یا موسس بیزنس به وظایف اساسی ذیل میپرداخت: ترسیم چشم اندز کلی شرکت، توسعه شرکت و یافتن منابعی که فعالیتها را هموار کند.

زیگ زیگلار (Zig Ziglar)، سخنران انگیزشی آمریکایی سخن معروفی دارد: شما بیزنس را نمیسازید، بلکه آدمها را میسازید و آنها به بیزنس زندگی میبخشند.

نکات ذیل برای توانمند سازی تیمها مفید است، و البته برای تمام انواع تیمها میتواند کاربرد داشته باشد ولی تمرکز بیشتری روی استارت آپ ها دارد. آنها باید بتوانند فرهنگ توانمندی قوی داشته باشند تا افراد نخبه را جذب کرده و نگه دارند.

به تیم خود اعتماد داشته و به آنها باور داشته باشید: تنها کارها را واگذار نکنید. چشم اندازها و اهداف خود را هم مطرح کرده و به تیم خود انگیزه حرکت بدهید. خودکاری را تشویق کنید، به کارکنان خود یادآوری کنید که از قوه و مهارت تصمیم گیری  خودشان استفاده کرده و کارها را پیش ببرند و منتظر نظر شما در هر مورد نباشند. شما کافی است که بخشی از کارهای آنها را نظارت بکنید، بعنوان مثال، پروژه های خیلی مهم. بقیه کارها هم در رده کیفیتی آنها خواهد بود.

تیم خود را حمایت کرده و مربی آنها باشید: پریشانی و آشفتگی های عمومی را تشخیص داده و ارتباطات گسترده را تشویق کنید، و در مورد استراتژی های عمومی و رویکردها صحبت کنید. ولی خودتان را در کار و وظیفه کارمند درگیر نکنید. با گوش کردن به دیگران و درک خواسته های آنها از کارشان و تامین آنها، وفاداری را ایجاد کنید.

اجازه شکست و خطا را فراهم کنید: هرکسی ممکن است اشتباه بکند. فقط مطمئن شوید که تیم شما آنها را بخوبی درک کرده و سریعا از آنها درس میگیرد. در نظر داشته باشید که کارکنان شاید برخلاف توصیه شما عمل کنند، بازهم آنها را حمایت کنید. تحمیل کردن خواسته هایتان، تلاشهای توانمد سازی را خنثی خواهد کرد. اگر تصمیمی و طرحی شکست بخورد، در مسئولت آن شریک باشید. اگر طرح موفق شد، امتیاز آن را به دیگران داده و اعتماد سازی کنید.

مقالات

استارت_آپکارآفرینمیکرومدیریت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *