تیم سازی اثربخش در بیزنسارسال شده توسط در 4 مرداد 1399


تیم سازی اثربخش در بیزنس

مسعود امیرکبیری

 

ضرب المثل معروفی در دنیای مدیریت منابع انسانی وجود دارد که میگوید: کارکنان شرکت را ترک نمیکنند، بلکه مدیر را ترک میکنند.

وضعیت بازار شغلی امروز، بسیار رقابتی بوده و فرصت های شغلی کم است. در عین حال کارشناسان و متخصصین جوان بسیاری (خیلی بیشتر از گذشته) در انتظار رسیدن به موقعیت هستند. بنابراین داشتن مهارتهای مدیریتی در این زمینه حیاتی است، بدون این مهارتها میزان سودآوری شرکت و بیزنس شما میتواند متشنج باشد. در اقتصاد آمریکا، کسب و کارهای آمریکایی، سالانه حدود یازده میلیارد دلار بخاطر کارکنان ضرر میدهند.

اهمیت تیم سازی موثر و کارآمد در همه شرکتها از بزرگ و جا افتاده گرفته تا کوچک و نوپا لازم و ضروری است. ولیکن این موضوع برای شرکتهای نوپا، استارت آپ ها و کارآفرین ها جایگاهی حساس تر میتواند داشته باشد. مدیر یک استارت آپ را فرض کنید که دائم در حال تحرک و بیرون از شرکت مشغول فعالیت است، اعم از جذب سرمایه گذار، مذاکره با مشتریان جدید، پیدا کردن بازار جدید، مذاکرات با مشتریان فعلی و غیره. در چنین شرکتی اگر ساز و کار خوب و موثری برای تیم سازی در کسب و کار وجود نداشته باشد، آسیب های جدی در انتظار آن بیزنس خواهد بود. درکنار همه این موارد، فرض کنید که نمایندگی ها و شعبه های شهرستان و استانی هم داشته باشید و بخواهید پروژه ها و طرح های یکدستی را اجرا کنید، در این صورت درجه پیچیدگی بسیار بیشتر خواهد شد.

در گام اول باید رهبری و مدیریت خود را تثبیت کنید. سپس باید به ایجاد و بهبود کار تیمی و تیم سازی در تمامی سطوح شرکت و کسب و کار خود بپردازید، از سطوح مدیریتی گرفته تا کارمندان عادی. تیم سازی و کار تیمی ِ بیزنسی دقیقا مثل تیم ورزشی است، برای پیروز شدن و رسیدن به نتایج دلخواه باید همه تیم باهم کارکنند و هر کدام کار خود را بخوبی انجام دهند تا موفقیت حاصل شود. اگر چنین تیم سازی ایی در طول و عرض شرکت ایجاد شود، در غیاب مدیران ارشد هم تمامی بخش ها خواهند توانست بخوبی کارهای خود را پیش ببرند و در نتیجه کسب و کار موفق و سودآور خواهد بود. تیم سازی و کار تیمی ممکن است دارای مشکلاتی ذاتی باشد و این مشکلات در جوامع و فرهنگ های گوناگون متفاوت است. در جامعه ما این مشکلات جدی است، چراکه روحیه تیمی ضعیفی در بسیاری از ابعاد قابل مشاهده است. از شرکتها و کسب و کارهای دولتی تا بخش خصوصی روحیه تیمی و کار تیمی چالشی عمیق است.

در ادامه به برخی راهکارها جهت تیم سازی موفق میپردازیم؛

ایجاد روحیه اعتماد و احترام: محیطی ایجاد کنید که فرهنگ تیمی داشته و بر پایه اعتماد و احترام متقابل باشد. در شرایط نامطمئن و مبهم بیزنس، قابلیت اعتماد و اطمینان به تیم های کاری است که میتواند نقطه قوت و اتکای شما باشد.

ایجاد ارتباطات باز و آزاد: ناشنیده ماندن سخنان و اظهارات کارمندان، همواره یکی از گله مندیهای اساسی آنان بوده است. ضامن شنیدن نظرات و حرفهای کارمندان و در جریان جو کاری شرکت قرار گرفتن، داشتن ارتباطاتی آزاد و باز میباشد. در این راستا میتوانید به طور منظم با تیمها و کارمندان خود در ارتباط باشید، به ایده ها و نگرانی های گوناگون توجه نشان دهید، کارمندان را در جریان تغییرات شرکتی و بیزنسی قرار دهید، در صورت بروز موارد ناخوشاید بین کارمندان وارد عمل شوید. هر چند داشتن دیدارها و جلسات منظم و پیوسته در شرکتها و کسب و کارهای کوچک (زیر پنجاه نفر) راحت تر است، در شرکتهای متوسط و بزرگ میتواند چالش به نظر برسد. بدیهی است در این مجموعه ها، مدیران ارشد این قاعده را با مدیران میانی و مسئولانی که با آنها مستقیما در ارتباط هستند، پیاده کرده و از آنها هم باید بخواهند تا در طول و عرض شرکت این اصل را تسری دهند.

به وعده های خود عمل کنید: اگر در مجموعه خود عنوان میکنید که خواستار بهره وری و کیفیت بالا هستید، باید این ادعا مشهود بوده و عملیاتی گردد. لذا به وعده ها، حرف ها و پاداش هایی که مطرح میکنید دقت کنید. اگر در میان کارکنان خود بعنوان فردی قابل اعتماد باشید، کارکنان هم رفتار شما را تقلید کرده و پیروتان خواهند بود.

به شیوه مدیریت خود دقت کنید: پژوهشی در سال 2014 نشان داده است که پنجاه و نه درصد (59%) کارکنان حداقل یک مدیر به شیوه مدیریت خرد (Micromanagement) داشته اند. یعنی مدیری غیرقابل تحمل و تسط گرا که به تمامی جنبه های ریز و درشت کاری دخالت کرده و کارکنان خود را از لحاظ فکری و روانی خسته و ناتوان میسازد. این شیوه مدیریتی بسیار آسیب زننده و استرس زا بوده و باعث زمین گیر شدن تیم های کاری خواهد شد. اگر چنین شرایطی در کسب و کار شما حاکم است، سریعا نیازمند تغییر هستید.

فعالیتهای سازمانی ترتیب دهید: هیچ چیزی مثل روابط خارج از کار و غیر رسمی، کارکنان و تیم ها را به هم نزدیک نمیکند. چنین برنامه هایی میتواند از یک گردش و تفریح گروهی ساده در طبیعت تا تشکیل تیم های ورزشی و سایر فعالیت های تیمی را شامل بشود. در بطن چنین فعالیتهایی نفرات بصورتی عمیق تر باهم آشنا شده، برقراری ارتباط بهبود یافته و حتی بسیاری از سوء تفاهمات محیط اداری از بین میرود.

بازی سازی در کار: بازی سازی یکی از مفاهیم جدیدی است که بخوبی جای خود را در کسب و کارها پیدا کرده و مفاهیم آن بسیار کارآمد بوده است. کارمندان اکثرا به احترام، ترفیع و تشویق بیشتر از پاداش پولی اهمیت میدهند. از این نکته میتوان در بستر بازی سازی استفاده کرد. ولیکن بازخورد دادن به عملکردهای خوب و مورد تشویق قرار دادن باید بصورتی سریع صورت بگیرد.

مقالات

اثربخشیتیم_سازیکار_تیمی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *