مواجهه بیزنس ها با اخبار جعلیارسال شده توسط در 19 اسفند 1398


مواجهه بیزنس ها با اخبار جعلی

مسعود امیرکبیری

تهمت های بی ریشه و ساختگی میتوانند بسیار آسیب زننده باشند، اما راه هایی برای مقابله با آنها وجود دارد.

بحث و نظرهای گوناگونی در جریان است که معتقد است به دوره ایی جدید در بحران ارتباطات وارد شده ایم. فراوانی شبکه های اجتماعی بعنوان مدیاهای مدرن و الگوریتمیک این امکان را فراهم میکند تا ادعاها و اخبار جعلی با سرعتی زیاد پخش شوند. این شرایط با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، بسیار نگران کننده تر شده است، چراکه به ادعاهای واهی اعتبار داده و حتی ایجاد کننده اخبار جعلی میباشد. کمی بعد از رییس جمهوری ترامپ، مشاور او کانوی (Conway)، در حالیکه سعی داشت تا از دروغ های مراسم سوگند، دفاع کند، اصطلاح “حقایق جایگزین” را اختراع کرد. بعدا ترامپ در خصوص سوئد دروغهایی مطرح کرد مبنی بر اینکه، سوئدی ها مشکلات بسیار وخیمی دارند، که قبلا فکرش را هم نمیکردند، چراکه شمار زیادی از پناه جویان را به کشور خود راه داده اند. این حرفها بحث و جدلهای زیادی به راه انداخت.

خطر بزرگ این مسئله از آنجا ناشی میشود که، بر اساس تحقیقات، اطلاعات غلط در میان جمع هایی که احساس خطر و آسیب دیدگی میکنند، بسیار سریع پخش شده و ماندگاری بیشتری دارد. متخصصان معتقدند، که اصلاح اخبار جعلی و دورغها بسیار مشکل است. در بسیاری از موارد تنها میتوان از آسیب های آن کاست.

اخبار جعلی و ادعاهای دورغ میتواند تاثیری ماندگار داشته باشد. پروفسور کالین سیفرت (Coleen Seifert)، در یک مقاله به تاثیر اطلاعات غلط در حافظه و ذهن پرداخته و عنوان میکند که، حتی اگر دورغ ها و اطلاعات غلط بعدا اصلاح شوند، بازهم این اطلاعات حضوری ماندگار در ذهن داشته و بر روی قضاوتها و ارزیابی های بعدی افراد تاثیر میگذارند. به همین دلیل است که در این دوران پسا حقیقت (Post-truth)، استفاده از روشهای معمول و متداول ارتباطات در پاسخگویی به اخبار جعلی، ناتوان و ناکارآمد است. پاسخ گویی خشن و تند هم کاری از پیش نمیبرد. همچنین تلاش برای اثبات دروغگویی طرف مقابل هم ممکن است باعث سوء تفاهم بشود، مشکلی که هیلاری کلینتون در کارزار انتخاباتی با آن مواجه شد. در ذیل روشهایی جهت مقابله با این پدیده پیشنهاد میشود، البته این روشها جامع و فراگیر نبوده و تعدادی از روشهای موثر است:

  • محکوم کردن و برگرداندن بحث روی اتهام زننده: در حین محکوم کردن اخبار جعلی، هوشیار باشید که ادعاهای دورغ را دوباره مطرح نکنید. برای نشان دادن دورغگویی خبرها، دیدگاه های قوی مخالف مطرح کرده و سوالات منتقدانه بپرسید. در مورد مثال سوئد، و ادعاهای ترامپ، سفیر سوئد در یک جواب آرام و هوشمندانه بیان کرد: بسیار مشتاق هستیم تا دولت آمریکا را در جریان قوانین و خط و مشی های مهاجرتی سوئد قرار دهیم. در اثر این جواب، ترامپ مجبور شد تا منبع خبر را اعلام کند، که آن هم برداشتی غلط از اخبار فاکس نیوز از کار درآمد.
  • ارزشهای خود را بیان کنید: متخصصان معتقدند، شرکتهایی که به ارزشهای خود اهمیت داده و در طول زمان آنها را به روز رسانی میکنند، عملکرد بهتری از رقبای خود دارند. جواب مدیران ارشد بیزنس های آمریکایی به ادعای ترامپ در خصوص نامطلوب بودن ورود مسلمانان از 7 کشور عمده مسلمان به آمریکا، غلط بودن ادعاهای مطروحه را نشان داده و نیز، حد و مرزهای ارزشها را نمایان ساخت.
  • از طنز استفاده کنید: ممکن است جواب دادن آتش با آتش به نظر خوب و ارضاء کننده بیاید. ولی این کار، به شعله ور شدن بیشتر جریان منجر شده و کمکی به ادامه داستان پردازی دروغگو خواهد بود. یک راه موثر، استفاده از طنز میباشد. تحقیقات نشان داده است که وقتی در جریان مناقشه از طنز استفاده شود، نوع تفکر بسته که روی فقط چند عنصر محدود است به تفکر باز و دیدن راه حلهای مختلف تبدیل میشود.
  • اصلا جواب ندهید: بر حسب میزان واهی بودن ادعاها، برخی مواقع مناسب است تا کلا جواب ندهید و منتظر بمانید، ممکن است ناخوداگاه در دام درگیری و دخالت بیش از حد بیافتید. مک دونالد (MacDonald’s)، این درس تلخ را زمانی فرا گرفت که با ادعاهای دورغین مبنی بر استفاده از کرم، در همبرگرها مواجه شد. در نهایت شرکت از جواب دادن خودداری کرد، پس از مدتی مشخص شد که ادعاها کلا دروغ بوده است. در انتخاب درگیری ها و مناقشه ها برای پاسخگویی، دقت کنید. اگر جنس ادعاها طوری است که خود به خود از بین خواهد رفت، از پاسخ خودداری کنید.

به یقین نمیتوان گفت که اخبار جعلی و ادعاهای دروغ از کدام ناحیه و به چه شکل اتفاق خواهد افتاد. شرکتها و بیزنس ها بهتر است تا بطور سیستماتیک به ارزیابی اعتبار و پرستیژ خود بپردازند، مخصوصا در میان مخالفان و بدگویان. این کار باعث خواهد شد تا دورغها و شایعاتی که هم اکنون در جریان است را بشناسید و به مناقشات مخالف و اثباتهای خود فکر کنید. احتمال زیادی دارد تا اخبار یا شایعات دورغ بزرگ از دل همین موارد بوجود بیاید، لذا داشتن بحث و نظرات همگن و متقاعد کننده، در آن لحظه برایتان مفید خواهد بود.

مقالات

بیزنس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *