7 عامل موفقیت برای بیزنس پلانارسال شده توسط در 23 شهریور 1398


7 عامل موفقیت برای بیزنس پلان

مسعود امیرکبیری


کارآفرینی: داشتن بیزنس پلانی پایه ایی، باعث تضمین عملکرد، موفقیت و اعتبار شماست. مخصوصا اگر برای اولین بار اقدام به اینکار میکنید.

برای اینکه بتوانید سرمایه گذاران را به طرح کسب و کار خود جذب کنید، باید یک بیزنس پلان قوی داشته باشید. البته، اگر شما کارآفرینی با سابقه چندین طرح و بیزنس موفق هستید، از اهمیت و حیاتی بودن موضوع تا حدود زیادی کاسته خواهد شد. به برخی تصورات غلط اعتنا نکنید، مانند: فقط ایده ناب اهمیت دارد و اگر ایده خیلی خوبی داشته باشید، سرمایه گذران سریعا به شما ملحق خواهند شد. در واقع، نداشتن بیزنس پلان و طرح کسب و کاری واقعی، به معنی این است که شما فقط رویا پرداز بوده و کارتان تفریحی است و قصد بیزنس حرفه ایی ندارید.

لازم نیست بیزنس پلان شما قطور، پر اصطلاحات فنی و پیچیده باشد. ولی، باید بتوانید موضوعات پایه ایی و ضروری ذیل را پوشش دهید.

  1. تشریح مشکل مشتریان و راه حل شما: اصلاحات روشن و سرراستی را بکار برده و میزان ارزش کار و معضلات را توضیح دهید. بعنوان مثال: ما در یک نوآوری، توانستیم شارژ باتری تلفن همراه را با نصف هزینه، دوبرابر کنیم. این طرح فروش، در عرض سی ثانیه قابل انتقال است.
  2. جایگاه فرصت و محیط رقابتی: راه حل شما باید روی اهداف مشخصی تمرکز داشته و با استفاده از کلمات غیر تخصصی تعریف شده باشد. اطلاعات و آمار توصیفی باید از منابع حرفه ایی استخراج شده و بر مبنای حس و گمان خودتان نباشد. رقیبان اصلی را لیست کرده و گزینه های جایگزین را ذکر نمایید. مزیت های رقابتی اصلی خود را مثل حق امتیازها و تکنولوژی تشریح کنید.
  3. به جزئیات مدل بیزنس و گردش مالی بپردازید: هر بیزنسی، حتی خیریه ها و غیر انتفاعی ها هم به یک مدل بیزنسی نیاز دارند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. نحوه ارائه خدمات و محصول و گردش مالی را توضیح دهید.
  4. توضیح دهید که چرا تیم شما برای این چالش و موقعیت بهترین انتخاب است: حتما نفرات کلیدی و مشاوران خود را معرفی نموده و سوابق قبلی را اعم از استارت آپی قدیمی یا مدیریت بیزنسی خاص مطرح کنید. فقط گفتن عناوین و لقبهای شرکتی کافی نیست. سرمایه گذاران معمولا به افراد بیشتر از محصول اهمیت میدهند.
  5. مارکتینگ، فروش و تجربه مشتری: کاملا واضح است که یکی از اصلی ترین قسمت های طرح شما این قسمت میباشد، که البته برای افراد غیر حرفه ایی و آماتور لازم نیست.
  6. هرینه ها، درآمد و نیازهای سرمایه گذاری را مشخص کنید: میزان مبلغ فروش را که در زمانی معیین به آن خواهید رسید، بیان کنید. اگر خودتان برای کسب و کارتان تارگت فروش مناسبی تعیین نکنید، سرمایه گذاران دلگرم نخواهند شد.
  7. نقطه سر به سر و بازگشت سرمایه را تعیین کنید: بازگشت سرمایه و رسیدن به نقطه سر به سر از مهمترین دغدغه های سرمایه گذار است. طرحی روشن و واضح برای بازگشت سرمایه داشته باشید. آیا بعد از میزان رشد مشخصی شرکت سهام خواهد فروخت؟ آیا تبدیل به سهامی عام خواهد شد؟ و یا اینکه خیر به یک بیزنس بزرگ فروخته خواهد شد؟ سرمایه افراد چقدر افزایش پیدا خواهد کرد؟ اینها نکات مهمی است که باید پاسخ قانع کننده ایی برایشان داشته باشید.

کارآفرینی که یک طرح را نتواند مدیریت کند، به احتمال قوی بیزنس جدید را هم نخواهد توانست مدیریت کند. داشتن طرحی قوی و شفاف احتمال موفقیت شما را دو برابر میکند.

مقالات

7_عامل_موفقیت_برای_بیزنس_پلانbusinessplansuccessبیزنسموفقیت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *